Så bidrar bra kundtjänst till nöjda kunder

by admin on November 13, 2017

Office Worker Wearing a Telephone Headset

Om du har en riktigt bra produkt eller tjänst så måste den annonseras och göras tillgänglig för kunderna. Men det är sällan som folk köar och bara måste ha en sak. I alla fall om den säljs till normalt pris, vilket ju är grunden för att du ska tjäna pengar. Istället så är det ofta en lång och komplicerad väg mellan företag och kund. Du måste arbeta hårt för att nå ut till folk, men även för att behålla dem som kunder.

För det är ju vanligtvis bättre om de kommer tillbaka om och om igen för att köpa en produkt eller boka din tjänst. Eller läsa de du skriver på sajten för den delen. Ofta så är det fråga om att få igång ett samarbete som kan fortsätta under en längre tid. Det är bland annat vanligt att belöna lojala kunder med speciella erbjudanden eller rabatter.

Hitta jobb inom kundtjänst

En del personer älskar ett arbete där de har ständig kontakt med andra människor. De trivs och blomstrar upp när de får prata med andra dagen lång. Dessa kan mycket väl ha en framtid inom kundtjänst, eftersom det här handlar om att ha en känsla för sina medmänniskor. Speciellt som många ringer upp när de har problem eller är något irriterade. Men detta betyder inte att denna sorts jobb kan vara bra även för andra. Det viktiga är ju att du bryr dig om andra. Kundtjänstmedarbetare Stockholm är vanliga sökord bland människor som vill hitta sitt nästa jobb.

Du kan hitta jobb inom kundtjänst på flera olika sätt. Dels har du de vanliga annonserna där företagen söker ny personal. Ibland kan det också löna sig att kontakta dem direkt och erbjuda dina tjänster. Kanske lämna efter ett cv med telefonnummer. De sociala nätverken har blivit ett populärt ställe för jobbsökare, vissa medier är mer populära än andra för just detta. Men du kan även gå genom en rekryteringsfirma, vilket har visat sig vara mycket effektivt. De har vanligtvis en stor databas där du har större chans att hitta fram till ett bra jobb. jobzone sverige ab är ett populärt val bland arbetsgivare och arbetssökande.

Vikten av en väl fungerande kundtjänst

Kontakten med kunderna har alltid varit något mycket viktigt. Idag har möjligheterna för att nå fram till flera kunder på en gång ökat med hjälp av internet. Ett antal företag utnyttjar e-post för att hjälpa sina kunder, speciellt om det är fråga om förfrågningar som faktiskt kan besvaras via mejl. Andra har ett telefonnummer dit kunderna kan ringa. Detta har gett upphov till jobbmöjligheter lite varstans eftersom du inte måste befinna dig på exakt samma ställe som moderbolaget.

Oavsett var kundtjänst ligger någonstans så är två saker mycket viktiga, om inte fler. Den första är att bli vänligt bemött, men också att personalen kan något om problemen. Ibland kan deras uppgift vara att koppla vidare till en annan avdelning. Men även detta kräver en del kunskap eftersom du inte vill bli skickad runt hur mycket som helst. Kundtjänsten spelar en viktig roll i kundernas tillfredställelse. Läs mer i den här artikeln i Aftonbladet.

479-6-2-nojda-kunder-bra-kundtjanst

Ta hand om dina kunder

Det är alltså viktigt att kunderna slipper sitta i telefon och vänta allt för lång tid. ibland kan oförväntade saker hända, men de ska vara ett absolut undantag. Och även något som måste åtgärdas så fort som möjligt. När en kund suttit nio timmar i telefon och väntat så är det inte troligt att de väljer just det företaget igen. Det samma gäller om de inte riktigt får svar på sina frågor eller hjälp med problemet.

Dagens Industri rapporterar i en artikel om hur kundtjänsten blir mer effektiv. Här finns det flera möjligheter, men en bra start är att vara medveten om hur viktig kundtjänsten egentligen är. Ju fler frågor som besvaras på sajten desto mer kan läggas ner på svårare problem, och det minskar även tiden som kunden får sitta och vänta. Ett alternativ är att svara så mycket som möjligt via e-post, eller att du i alla fall kan få se kundens fråga i förväg.

Hjälp de anställda bli bättre

Utbildning av personal är ett annat sätt att satsa på kundtjänsten. Om de har tillräckligt med information så kan de snabbt hjälpa en kund och sedan gå vidare till nästa. Inte så att de måste kunna precis allt, även om det skulle vara önskvärt. Men de ska i alla fall ha de rätta verktygen och veta hur de finner fram rätt information.

Ibland kan även en kurs i personligt bemötande vara en bra grund. Trots att du inte ser personerna som ringer så har vänlighet ett sätt att klättra genom telefonlinjerna. Folk känner på sig när du är trevlig och bemötande, och det är mer än bara röstens tonläge. Det viktiga är alltså att hålla kunderna nöjda och känna sig väl omhändertagna, och här spelar kundtjänst en stor roll.

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: